Kánya rendszer – Központi kárnyilvántartási rendszer
Nem először merült már fel a bonus-malus rendszer megszüntetése, illetve lecserélése egy másik, tovább fejlesztett rendszerre. Tudni kell, hogy a bonus-malus rendszer alapvető célja, hogy a gépjárművezetőket fegyelmezettebb, illetve körültekintőbb vezetésre ösztönözze, így csökkentve a közúti balesetek számát, illetve a gépjárművel kapcsolatos egyéb káresemény számát. A rendszer révén ugyanis a biztosító társaságoknak lehetőségük van az üzembentartókat jutalmazni, illetve büntetni.
A jutalmazás azt jelenti, hogy magasabb bonus kategóriába sorolják azokat az üzembentartókat, akik egy meghatározott időn belül balesetmentesen vezetnek. Jellemzően ez a meghatározott idő a kötelező biztosítás fordulónapjai között eltelt egy esztendő. Az előre sorolás azzal az előnnyel jár, hogy csökken a kötelező biztosítás díja. Ellenkező esetben a büntetés azt jelenti, hogy a biztosító lejjebb sorolja az üzembentartót, aminek az lesz a következménye, hogy pótdíjjal drágul a kötelező biztosítása az illetőnek, illetve elveszítheti a kedvezményeket is. A fentiekből látszik, hogy egyáltalán nem mellékes, hogy az üzembentartó milyen kategóriába van sorolva, mert nagyon komoly díjfizetési különbségek alakulhatnak ki.
Abban az esetben, ha az üzembentartó biztosítót váltott, akkor neki kellett igazolnia, hogy az előző szolgáltatónál milyen bonus-malus besorolásban szerepelt, illetve kártörténeti igazolást kellett beszereznie. Ez hosszú ideig papír alapon történt. Változásokat hozott ezzel kapcsolatban a 2011. június 15-től hatályos miniszteri rendelet, amely leveszi ezt a terhet az üzembentartók válláról, illetve a biztosítókat sem kötelezi tovább a kártörténeti igazolás kiadására. Ez a változás előképe annak a tervnek, amely a bonus-malus rendszer teljes megszűntetését célozza, és amelyre várhatóan 2015-ben fog, sor kerülni. Fenti rendelettel megszületett a KÁNYA, azaz a Központi Kárnyilvántartási rendszer, amely leváltotta a papír alapú adatcserét, elektronikus alapúra. Ez azt jelenti, hogy biztosító váltás esetén az új biztosító a kártörténeti igazolást már a KÁNYA rendszeréből kell, hogy lekérje. Ezzel tehermentesítve az ügyfeleket. A cél egy gyorsabb, kényelmesebb, illetve az ügyfelek érdekeit jobban szem előtt tartó rendszer működtetése.
Természetesen, a rendszer nem működik még hibátlanul, mint ahogyan jellemzően, minden új rendszernek meg vannak a gyermekbetegségei. A hibák kijavítása folyamatosan történik. A legtöbb probléma az adatok hibás betöltéséből, illetve a hiányos adatokból adódik. Ilyen esetben a rendszer nem tud kiadni igazolást, ezért az ügyfélnek magának megkeresnie a régi biztosítóját, és megkérni, hogy lehetőség szerint gyorsan végezze el a KÁNYA-ban a módosításokat, hogy az új biztosító újra megpróbálhassa a kártörténeti adatok lekérését. Abban az esetben, ha nem sikerül határidőre elintézni az adatok lekérését, akkor az ügyfél az A00 besorolásba esik vissza, ami jelentős díjemelkedést jelenthet. Segítségért érdemes ezekben az esetekben biztosítási alkuszhoz fordulni, mert sokat tud segíteni a gyorsabb ügyintézést illetően.
Itt kérhetsz teljes összehasonlítást!
Tedd fel díjmentesen független szakértőnknek!
Hozzászólások (34)
A kalkulátor az előzmény adatok megadása alapján állítja automatikusan a következő bónusz fokozatot, ha valami hibásan van megadva akkor hibásan kalkulál.
2022.07.-ben értékesítette cégünk a tulajdonában lévő személygépkocsit melynek besorolása B05 volt. 2022.10.-ben vásárolt cégünk egy pickup tehergépkocsit. A biztosító a biztosítás megkötésénél figyelembe vette a bevallott és dokumentummal alátámasztott B05 besorolási osztályt majd 30 nap elteltével indok nélkül módosította a szerződést és visszasorolt B05-be mellyel a kgbf 100%-al növekedett. Ezzel együtt egy fizetési felszólítást is kaptunk melynek értelmében ha nem teljesítünk a teljes biztosítási csomagunk (kgbf + casco) megszűnik.
Érdeklődöm, hogy ilyenkor mi a teendőnk? Az előzményről szóló dokumentumot újra megküldtük a biztosítónak de választ még nem kaptunk.
Kötés pillanatában megadott adatok nem kerülnek azonnal ellenőrzésre ezért tudta megkötni B5 kategóriában. Kötéstől számítva 2 heten belül a biztostó ellenőrzi a nyilvántartást és módosíthatja az adatokat. Ha drasztikus díj jött ki érdemes más biztosítónál is számoltatni és ha máshol kedvezőbb akkor közös megegyezéssel elállhat a K&H kötéstől a díjmódosításra hivatkozva.
Az előzmény biztosítótól meg kellett kapni a törlés értesítőjét(ha nincs már meg akkor ügyfélszolgálatról kérje ki) azt küldje be az új biztosítóhoz, hogy rögzítsék azt.
A hibás lekérdezés oka, vagy az előzmény biztosító hibásan rögzített vagy rosszul lettek megadva a váltásos szükséges adatok.
Nyilvántartó rendszerben nem kérheti le bónuszát.
Tavaly novemberben eladtam az autómat, B10 besorolásban voltam. Idén márciusban vásároltam másikat, megkötöttem a bizosítást ezzel a bónuszbesorolással egy másik biztosítónál. Jött a levél hogy A Központi Kárnyilvántartó
Rendszer által megküldött adatok alapján, a megadott előzmény már felhasználásra került más biztosító társaságnál, így
nem érvényesíthető a bonus-malus fokozat.Egy előzmény egyszer használható fel. Nem értem hogyan kerülhetett felhasználásra más biztosítónál az előzmény,mert nincs a nevemen másik autó.
Nem tudom, most ilyenkor mi a teendő?
Teljes mértékben megértem a pótdíjazás kellemetlenségét viszont, amíg nem oldódik meg a probléma mégis azt mondom fizesse be nekik a különbözetet ne hogy díj nem fizetés okán szűnjön meg mert akkor sokkal több költséget halmozhat fel pluszban. Ha jóváírják a bónusz fokozatot a különbözetet visszautalják Önnek.
Én azt javaslom, hogy írjon nekik egy e-mailt, melyben mind a két biztosító e-mail címét becsatolja, leírja a problémát mindkét kötvényszámra hivatkozva és kérelmezi a helyzet korrigálását. (Így időt tud megspórolni, mire az egyiktől megkapja a választ majd a másiknak jelzi azt.)
Szeretném megkérdezni,hogy károkozásom volt amit megtéríthetek a biztosítónak így nem változna a bonus malus besorolás.Viszont a kánya rendszerben látszana 5 évig tudomásom szerint ,így biztosító váltásnál a biztosítók pótdíj szorzót alkalmaznak amit fel is számolnak,tehát az lenne a kérdésem hogy kifizessem e az okozott kárt ha ugysem változik szinte semmi mert magas lenne a díj ugyis.( Károm 30000 ft alkusz szerint kb 25000 lenne kár nélkül viszont kárral 54000 vagyis ugyam az ha kifizetem ha nem) Tehát a bonus malus így is számít ha bent vagyok 5 évig a rendszerben?
Szeretném megkérdezni,hogyan tudnám megtudni melyik évben volt általam okozott biztosítási károkozásom!Az évek folyamán több
biztosítónál voltam és nem emlékezem mikor melyik évben okoztam kárt!
Sajnos nincs rá más lehetősége, mint megkérdezni azokat a biztosító társaságokat, ahol volt. Talán még a MABISZ tud erre válaszolni Önnek, de Ők sem adhatnak telefonon felvilágosítást. Kérdezze meg Őket azért telefonon.
Ha nem volt károkozás, elképzelhető az is, hogy nem abban a bónusz besorolásban volt, ami a biztosítás megkötésekor meg lett adva. Mindenképp egyeztessen a biztosítójával, hogy pontosan mi történt.